Tuesday 20 September 2011

Blood Clot/Pembekuan Darah

Lifestyle-Related Diseases and Blood Clot

Gaya Hidup-Kaitan Penyakit dan Kepekatan/Pembekuan Darah (ini adalah artikel kesihatan untuk pengetahuan umum dan tidak ada kena-mengena dengan fungsi Dr. Health 9000, kami tidak membuat 'claim' atas fungsi, faedah atau keberkesanan dengan apa-apa penyakit atas mesin Dr. Health 9000)
Pembekalan nutrisi hingga ke pembuluh darah anda memainkan peranan penting dalam mengekalkan kehidupan. Pembuluh darah membawa oksigen dan nutrisi ke sel-sel di seluruh tubuh yang mana memainkan peranan penting dalam penyembuhan luka, dan melawan patogen yang boleh menyerang . Dengan kata lain, darah dan pembuluh darah adalah bahagian paling penting sekali sekali buat tubuh kita. Jikalau ianya dipotongtubuh, itu boleh menyebabkan risiko kematian.
blog testimoni: http://mymesinterapi.multiply.com/journal Setiap salah satu daripada kami percaya bahawa gaya hidup menyebabkan penyakit yang berkaitan dengan bekuan darah. Ya, Ianya dipanggil darah kental atau berminyak. Itu merbahaya, tapi apa penyebabnya?

Pembekuan DarahMinum berlebihan, kegemukan, kurang olahraga, kurang tidur, merokok, dan gaya hidup penuh tekanan darah boleh membuat likat. Pada titik masa ini, jika tidak ditangani, anda pasti akan mempunyai masalah besar terhadap kesihatan anda. Penambahan Kelikatan darah menyebabkan pengairan darah dalam kapilari darah terjejas. Kemudian, sel-sel di sekitarnya akan dibunuh kerana kekurangan gizi. Secara berperingkat, deposit kolesterol akan terbentuk pada permukaan bahagian dalam arteri yang membekalkan darah ke jantung atau otak, semakin menghalang aliran darah. Ini merupakan tanda awal atherosclerosis, dan merupakan penyebab utama stroke dan serangan jantung. Kerana gaya hidup anda menyebabkan keliatan darah bertambah, maka anda hendaklah mencari penyelesaian terpenting.
Nah, gaya hidup macam apa yang membuat anda lebih berisiko terhadap penyakit berkaitan darah likat?
Beberapa faktor yang umum adalah: * Mereka yang makan lebih banyak produk daging berbanding sayur-sayuran dan kombinasi piramid makanan yang lain. * Mereka yang serius dalam melakukan kawalan diet untuk mengelakkan lemak, terutama perempuan setengah umur. * Mereka yang makan makanan segera setiap hari- maggi, mee sedap, KFC, McD, steamboat, perencah masakan segera, A&W dll. * Mereka yang selalu makan makanan ringan atau 'junk food' * Mereka yang sering minum minuman keras- arak, tuak, dll. * Kurang sukan dan pergerakan/senaman. * Merokok. * Mereka yang mempunyai terlalu banyak pekerjaan dan stres. Tentu saja, cara terbaik untuk memulakan adalah melalui mengawal suapan makanan. Ikan, gandum, sayuran, minyak sayur, dan makanan dengan sedikit garam dan gula, dan cukup air setiap kali akan membantu kehidupan sehari-hari. Tomat, Bawang, Brokoli, Apple, Alpukat, Jeruk, Cendawan, Kelp, Sayuran, Kacang, Tahu, Susu, Ikan, Shell, vinegar, Mayonnaise, minyak bijan, dianjurkan. Makanan ini juga mengandungi vitamin dan nutrisi berikut: Vitamin B1, vitamin B2, Vitamin B6, vitamin C, vitamin E, niasin, Taurin, Magnesium, Chrome, Kalium, sayur serat, asam folat, Karoten, asid Linoleic, Asid oleik, EPA, DHA, polifenol, dan Mucin
Jenis makanan apa yang dianjurkan setiap hari? Sekarang, di sini mereka. Bell pepper, kacang merah, Alpukat, Almond, Squid, Octopus, Kerang, Sarden, Seafood, Tofu, minyak zaitun, Squash, Agar, Kol, Susu, Ketimun, Kacang hitam, Bijan, Rice bran, Bitter melon, Ubi keledek, Tuna ikan, Cendawan, Kentang, vinegar, celery, Kedelai, Bawang, Teh minyak, Red merica, Tomato, Terung, Bawang daun, Wortel, Bawang Putih, Brokoli, Jeruk, Molokheiya, Yogurt, Apple, Rumput Laut, dan Kelps. Bila anda mempunyai gejala Hiperlipidemia (lemak berlebihan dalam darah), trigliserida darah tinggi, diabetes (aras gula darah tinggi), Obesiti, dan Hyperuricemia (Gout), pikirkan gaya hidup anda pada awalnya.
translated by: Prof. Dr. Zuremy; Phd UM.

Notice:the blog is not writed for commercial use

No comments:

Post a Comment