Thursday 22 September 2011

Apa itu Sakit Jantung - Sakit Jantung

Coronary Thrombosis - Sakit Jantung
Sains tentang Akupunktur adalah berkaitan dengan pencegahan dan rawatan penyakit.Ia dilakukan menggunakan jarum, moxibustion, tangan dan penekanan badan di tempat-tempat tertentu.Untuk seratus tahun lama ia diterima oleh masyarakat am untuk kesan penyembuhan.
 
Apa itu Sakit Jantung - Sakit Jantung
Jantung merupakan satu organ yang penting dan sebarang gangguan kepada jantung akan mengakibat penyakit yang boleh membawa maut. Antara keadaan yang mengakibatkan sakit jantung adalah kerosakan pada koronari arteri dalam jantung. Keadaan kerosakan pada koronari arteri ini dikenali sebagai penyakit koronari jantung (coronary thrombosis). Penyumbang utama penyakit koronari jantung adalah arthrosklerosis. Arthrosklerosis berlaku apabila gumpalan lemak terkumpul dalam saluran darah lalu menyempitkan laluan darah beroksigen kepada jantung. Ini akan menjadikan jantung kekurangan oksigen dan apabila keadaan ini berterusan, bahagian jantung yang tidak menerima oksigen itu akan mati dan menjadi biru kehitaman. Gumpalan lemak ini dipercayai berasal daripada kalesterol yang tinggi dalam darah, oleh itu anda dinasihatkan mengurangkan kadar pengambilan lemak tepu yang mengandungi kalesterol yang tinggi. Arthroskelorosis berlaku secara perlahan-lahan dan mengambil masa yang panjang untuk terbentuk. Bagaimanapun sekiranya tidak dikesan dan dirawat awal, arthrosklerosis boleh menjadi bertambah buruk dan boleh menyebabkan kematian. Tanda-tanda penyakit koronari jantung adalah sesak nafas atau tercungap-cungap bila kepenatan, degupan jantung yang luarbiasa, angina pektoris, sakit jantung, lemah jantung dan kematian mengejut.
Jika anda menghidap diabetis jenis 1 atau jenis 2, pengaliran tenaga qi yang lemah pada bahagian organ dalam badan adalah disebabkan berat badan yang terlebih dan kurang senaman. Simptom yang berbeza pada coronary thrombosis, simptom yang biasa adalah : sakit yang secara tiba-tiba pada bahagian sternum (tulang payudara) atau pada bahagian hadapan dada di sebelah kiri tangan.kesan daripada radiasi kesakitan berkemungkinan akan menular ke lengan sebelah kiri. Kesakitan juga boleh radiasi ke arah tangan, rahang, telinga, perut dan lengan kanan. Ia akan menjerut dalam atau keliling tengkuk. Selepas itu akan terjadi masalah pernafasan yang teruk atau secara tiba-tiba. Selepas kesakitan, seseorang itu akan pengsan secara tiba-tiba atau pening yang teruk.
Petanda Bahaya  - Sakit Jantung
Apabila sakit dada yang teruk atau mana-mana simptom di atas terjadi secara tiba-tiba, ia kemungkinan adalah coronary thrombosis. Angina terjadi apabila anda kurang berusaha dan anda seharusnya berusaha secara fizikal untuk menjadikannya seperti biasa hari ke hari. Satu petanda bahaya yang penting adalah penyakit koronari arthrosklerosis menjadi teruk apabila berapa banyak usaha untuk merawat angina menjadi kurang. Perlu diingatkan angina akan terjadi apabila anda tidak berusaha langsung.

No comments:

Post a Comment